Поради класному керівнику
1. Батьки учнів часто вельми далекі від
педагогіки, а тому вчитель, класний керівник має налагоджувати стосунки з ними
на основі систематичних спостережень й організації педагогічного всеобучу для
них.
2.
Аналізуючи свою роботу з батьками, згадайте, чи продумуєте Ви роботу з ними,
наскільки Ваші зустрічі і бесіди корисні для них. Чи проводите Ви на початку
навчального року батьківські збори з порядком денним «Як батьки повинні
допомагати дітям у навчанні?» Який зміст Ви вкладаєте в свої поради? Чи
викликає у батьків Ваших вихованців бажання звертатись до Вас за порадами і
приходити на батьківські збори?
3.
При підготовці батьківських зборів заздалегідь слід продумати порядок денний,
зміст інформації і настанов, з якими виступите перед батьками. Економте час
батьків і свій.
4.
Перш ніж розпочати батьківські збори чи бесіду, намагайтеся добрими жартами
створити атмосферу взаємного довір'я.
5.
Не намагайтеся виправдати себе, вчителів, школу, критикуючи учнів та їхніх
батьків. Пошук розумних заходів впливу і Ваша доброзичливість допоможуть Вам
знайти спільну мову з батьками і позитивно вплинути на навчання та виховання
їхніх дітей.
6.
Зв'язок з батьками учнів має бути постійним, а не від випадку до випадку і не
тільки тоді, коли в класі трапилась надзвичайна подія.
7.
Перш ніж звернутись до впливу батьків, з'ясуйте, наскільки і в чому вони
авторитетні для учня. Що самі учні знають про своїх батьків і як ставляться до
них?
8.
Запрошуючи батьків до школи, повідомте їм причини виклику, це позбавить їх від
зайвих хвилювань і дозволить підготуватися до бесіди з Вами і з учнем.
9.
Частіше запрошуйте батьків для того, щоб похвалити учня, це дає хороший
виховний ефект. Нехай запрошення до школи не викликає в батьків думку «Що він
там знову скоїв?».
10.
Інколи бесіду з батьками доцільно вести в присутності учня. А як вчиняєте Ви? У
яких випадках і чому?
11.
3 якою метою Ви відвідуєте своїх вихованців та їхніх батьків вдома? Чи знаєте
Ви умови життя і виховання кожного учня?
12.
Не надавайте надто великого значення і не карайте батьків за незначні порушення
учнями дисципліни на уроках. Придивіться уважніше до дій і методів
педагогічного впливу своїх колег на уроках і виробіть єдині вимоги з
урахуванням індивідуальних особливостей учнів свого класу.
13.
На зборах батьків може йтися про роль особистого впливу батька в сім'ї, про
створення нової традиції в школі, традиції виховання дітей на прикладі батьків.
14.
Майте завжди при собі щоденник педагогічних спостережень. До нього корисно
включити: адреси учнів, домашні і службові телефони їхніх батьків; дати днів
народження учнів, з якими важливо їх привітати.
15.
Занотовуйте у щоденнику свої спостереження, успіхи і невдачі – це допоможе Вам
у виборі правильних дій щодо виховання учнів.
Десять порад класному
керівникові
(зі «100 порад учителеві»
В.О.Сухомлинського)
Пам 'ятайте:
• ми
маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, — з
людиною. Місія школи боротися за людину;
• об'єкт нашої праці — найтонші сфери духовного життя
особистості, яка формується, — розум, почуття, воля, переконаність,
самосвідомість;
• виховувати людину — це передусім
знати її душу, бачити та відчувати її індивідуальний світ. Справжнє виховання —
це самовиховання;
• немає в дитини нічого такого, що вимагало б від педагога
жорстокості. Не давайте прорости в своїй душі насінню зневіри в людину,
підозріливості;
• немає якихось єдиних для всіх школярів передумов успіхів
у навчанні. І сааме поняття «успіхи у навчанні» — річ відносна: для одного
високий рівень, для іншого й середній рівень — велике досягнення;
• успіх у навчанні — це стежка, що веде до того куточка
дитячого серця, в якому горить вогник бажання бути гарним. Бережіть цю стежку і
цей вогник;
• слово — могутній борець за людську душу. Створюйте
інтелектуальний фон для запам'ятовування, заучування, збереження в пам'яті
програмного матеріалу. Дитина стає байдужою, несприйнятливою до слова, якщо
слово не живе в її душі як засіб творчості, якщо вона тільки заучує чужі думки,
і не творить своїх та не виражає їх словами. Бійтесь байдужості, бійтеся
згаслого погляду дитини! Навчіть її активно, пристрасно ставитися до слова;
• спонукайте учнів до читання — найважливішого рятівного
засобу для успішного навчання. Ніяке захоплення не принесе користі, якщо воно
не зачіпає думки, душі, серця. Перше захоплення — це має бути захоплення
книжкою;
• доброзичливість, розумна доброта — ось що має бути
атмосферою життя дитячого колективу, головним тонусом взаємовідносин педагога і
дітей. Якщо ви навчили свого вихованця відчувати людину серцем, ваша
доброзичливість здатна творити чудеса;
• уміння володіти собою, тримати себе в руках — одне з
найбільш необхідних умінь, від якого залежать і успіх діяльності педагога, і
його здоров'я.